مدیر جهاد کشاورزی خوشاب گفت: مبلغ ۳میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان برای اجرای طرح‌های نوین آبیاری با اولویت اجرای ۷۰ درصد آبیاری تحت فشار و ۳۰ درصد آبیاری کم فشار و انتقال آب به  خوشاب ابلاغ شده است.

ابراهیم رودسرابی مدیر جهاد کشاورزی خوشاب در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،گفت: نخستین طرح آبیاری زیر سطحی خوشاب در سطح ۱۲ هکتار از باغات روستای رباط جز و نوده انقلاب در حال اجرا است.

او افزود: طرح در مرحله انعقاد قرارداد با صندوق بوده و میزان کمک بلاعوض دولتی جهت اجرای سیستم‌های نوین آبیاری از محل اعتبارات سال ۹۸ به ازای اجرای هر هکتار حداقل ۱۰۵ میلیون ریال وحداکثر تا ۱۷۵ میلیون ریال قابل تخصیص می‌باشد.

مدیر جهاد کشاورزی خوشاب  در رابطه با مزیت‌های این طرح، ادامه داد: این نوع از آبیاری‌ها در شرایط جغرافیایی سخت و زمین‌های نامناسب برای آبیاری هم سان محصولات مختلف مناسب است.

رودسرابی بیان کرد: در آبیاری زیر سطحی، سطح خاک اطراف گیاه خشک می‌ماند که باعث جلوگیری از شیوع بیماری‌های قارچی که با رطوبت خاک زیر سطح سایه انداز گیاه رابطه مستقیم دارد می‌شود و نیز به دلیل اینکه آب و مواد غذایی لازم برای گیاه به طور مستقیم در منطقه احاطه شده توسط ریشه گیاه و در فاصله‌های زمانی منظم و کوتاه قابل دسترس است، استرس روی گیاه به شدت کاهش یافته و باعث رشد بهتر گیاه سالم می‌شود.

او تصریح کرد: لوله آبده و قطره چکان‌ها در سیستم آبیاری قطره‌ای زیرسطحی به دلیل عدم قرار داشتن در معرض تابش آفتاب و صدمات مکانیکی، در مقایسه با آبیاری قطره‌ای روسطحی دارای عمر بیشتری است.

مدیر جهاد کشاورزی خوشاب  با اشاره به کاهش هزینه‌ها در اجرای آبیاری زیرسطحی، تاکید کرد: در این سیستم به دلیل اینکه رشد علف هرز و بیماری‌های گیاهی کمتر است و همچنین نیاز به نگهداری و تعمیرات کمتری دارد و در نتیجه نیروی انسانی کمتری نیاز بوده که باعث کاهش هزینه‌های جاری سیستم می‌شود.

رودسرابی در خصوص اعتبارات سیستم‌های نوین آبیاری، اظهار کرد: مبلغ ۳میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان برای اجرای طرح‌های نوین آبیاری با اولویت اجرای ۷۰ درصد آبیاری تحت فشار و ۳۰ درصد آبیاری کم فشار و انتقال آب به  خوشاب ابلاغ شده است.

او افزود: تا کنون طرح سامانه‌های نوین آبیاری برای ۸۲۰ هکتار از اراضی شهرستان جهت جذب این اعتبار به تفکیک ۳۰ هکتار آبیاری تحت فشار و ۷۹۰ هکتار آبیاری کم فشار به استان معرفی شده اند.

مدیر جهاد کشاورزی خوشاب  ضمن تاکید بر اهمیت اجرای سیستم‌های نوین آبیاری به لحاظ شرایط اقلیمی و کمبود منابع آبی از یک طرف و افزایش راندمان آبیاری از طرف دیگر خطاب به کلیه کشاورزان و باغداران شهرستان، ادامه داد: مدیریت جهاد کشاورزی خوشاب آمادگی لازم جهت ارائه انواع تسهیلات کم بهره جهت اجرای سیستم‌های نوین آبیاری به کشاورزان مستعد را دارد.

سیل ۱۲۰ میلیارد ریال به کشاورزی خوشاب خسارت زد


رودسرابی بیان کرد: متاسفانه در پی بارش‌های شدید، طوفان و تگرگ چند روز اخیر به بیش از ۷۷۵ هکتار از اراضی باغی و کشاورزی شهرستان حدود ۱۲۰میلیارد ریال خسارت وارد شده است.

او تصریح کرد: عمده خسارت‌ها به باغات پسته، انگور، غلات و زیره شهرستان وارد شده است، که از این میان سهم باغات بسته بیشتر است.

مدیر جهاد کشاورزی خوشاب تاکید کرد: خسارات وارده به بخش کشاورزی همه ساله حادث می‌شود لذا توصیه کارشناسان این حوزه به کشاورزان و باغداران جهت در امان ماندن یا کاهش خسارتها، ضمن بیمه کردن دام‌ها و باغات، استفاده از روش‌های نوین مانند دستگاه ضد تگرگ یا سایبان دار کردن باغات و محل دامداری‌ها می‌باشد.
 
 
رودسرابی اظهار کرد: در حال حاضر ۳ دستگاه سامانه ضد تگرگ در باغات پسته شهرستان نصب شده که نقش قابل توجهی در جلوگیری از خسارت تگرگ داشته است.

او افزود: در حال حاضر کشاورزان و باغداران می‌توانند از تسهیلات کم بهره در جهت نصب سامانه ضد تگرگ و سایبان دار کردن باغات خود استفاده نمایند.

انتهای پیام//ع. ظ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.